Ensi vuodeksi tavoitteet

Uuden vuoden toiveita mietitään jo kovasti. Ehkä se yleisin lupaus on laihduttaminen.
Onko se sinunkin toiveissasi mukana?

Minun lupauksiini ei laihduttaminen kuulu, sillä liikkuminen on niin minimissään, ettei sillä laihduta. Ei edes pysytä ihannemitoissa. Saan sentään liikuteltua itseni sängyn ja jääkaapin väliä ja välillä vessaan. :D

Minun liikkumistani rajoittaa selässä oleva vaikea krooninen kipuoireyhtymä. Siitä en enempää tässä ala kertomaan. Löytyy niitä postauksia aiheesta haku-koneellakin tuosta oikealta. ;) Kannattaa kokeilla sanaa;  KIPU

Ruokavalio on mitoitettu niin, ettei tästä ole vähentää. Silti paino ei laske, vaan päinvastoin, Turvotusta tulee lääkkeistä lisää. Taidan olla juuri niitä paljon puhuttuja "Lihoo kun näkeekään ruokaa". Välillä se tosin menee siihenkin, että paino nousee pelkästä ajatuksen voimasta. Meediomamma! 

Laihduttamisesta olen lääkärinkin kanssa jutellut. Samoin ravitsemusterapeuttien kanssa. Jokainen on sitä mieltä, ettei laihduttaminen onnistu minusta johtumattomista syistä.

Teelautasellinen rosollia, maksalaatikkoa ja rulla lohta. Päivän lämmin ateria. aamupalaksi oli kahvia ja leipäpala. Illalla sitten teekupponen ja hedelmäkiisseliä. 

Minulla on läskiä, liikakiloja, alleja, kaksareita ja leveä peffa! Painoindeksini räjäyttää mittarin kertaheitolla. Punaista vilkuttaa ja hätäsummerit soivat. Rasvaprosenttimittarissa sama homma. Välillä mietin ovikellon soidessa, onko palokunta oven takana. Onneksi mittareissa se ääni taitaa hieman kuitenkin erota palosummerista ja oven takaa löytyvät vain Jehovan todistajat.

Kolesteroli on suurinpiirtein kohdallaan. Samoin sokeriarvot.  Niistä olen enemmän kuin hyvilläni! Ehkä kiitos kuuluu ruokavaliolle ja vitamiinipurkeille. Minua ei saa kuitenkaan laihtumaan edes tahdonvoimalla!

Joulun välipala: Yksi rikkimennyt piparkakku-rintsikka ja kourallinen vatsaa auttavia lakuja.

Mutta hei, on vain hyväksyttävä tämä tosiasia ja sanottava, että minä olen kaunis näin.
Minun kauneuteni on jotain muuta, kuin kapea uuma, litteä vatsa tai piukka sydämen muotoinen peffa. Minun kauneuteni pursuaa sisältäpäin ja se jos mikä näkyy kauemmaksikin, kuin vain parin metrin etäisyydeltä.

En ole nostamassa tässä itseäni minnekään korokkeelle, vaan totean etten aio laihduttaa ensi vuonnakaan. Ei se sitä tarkoita, ettenkö katsoisi syömisiäni jatkossakin.
Minun uuden vuoden lupaukseni on jotain muuta, kuin tämä yleisin lupaus.


Mitä lupauksia sinä teit? 
Entä mitä minä sitten lupaan itselleni? 


Lupaan, etten enää kiusaa niin paljon itseäni, mitä olen kiusannut aikaisemmin. 
Minun on hyväksyttävä itseni rajallisena ihmisenä. Minun on hyväksyttävä rajoitukseni ja se, etten ole kuin muut. Minun on ymmärrettävä, ettei kaikki voi olla laihoja ja kauniita eikä hehkuttaa kuntosalin jäsenyydellä. Minä voin hehkuttaa pyöreillä tisseillä! 


Olen myös punninnut Inspishaasteen kohtaloa varmaan puolen vuotta jo ja on päätösten aika. Jatkanko vai en ja jos, niin miten jaksan sitten?! Näistä muutoksista voit lukea lisää omasta Inspishaasteen postauksesta aikanaan.


Lupaan senkin, että yritän lopettaa turhanpäiväiset murehtimiset muiden takia. 
En minä voi elää toisten puolesta, en toimia itsekään niin, että miellyttäisin kaikkia. En edes halua! 

Enää en aio märehtiä sitä, miksi jollain on paha olla itsensä kanssa tai miksi joku ei vaan tajua ettei elämä pyöri heidän navan ympärillä. En ala aikuisille ihmisille opettamaan käytöstapoja. En ole opettaja! 

Minun on aika jo ajatella ihan vaan minua itseäni, omaa jaksamistani. Elää tätä elämää niin hyvin, kuin vain kykenen välittämättä siitä, onko tuolla jossain joku, joka ei kykene samaan. 

Tottakai normaali keskustelu murheista on ok, ja autan parhaani mukaan, muttei mikään asiaton valittaminen, haukkuminen, syyttely tms. 
Hyvänen aika!

En ala lupailemaan sellaista, mitä en voi pitää. 
En siis lupaa olla vuoden päästä 10 kiloa laihempi tai pitää näitäkään kertomiani lupauksia ikuisesti. Minä YRITÄN. Minä teen parhaani. Sen on riitettävä. 

Jos en pysty siihen, olen ainakin yrittänyt. Jos minusta ei tule parempaa ihmistä, mitä olen nyt, niin sitten on tyytyminen tähän. Ihan hyvä paketti tässä nytkin on, kun vaan katsoo tietystä kulmasta ja hämärässä. :D :D 



Kommentit

Maca sanoi…
Minäkin lupasin yrittää parhaani, kaikessa. Sillä mennään, maailman parantajana väsyy. nimimerkki senkin kokenut. Hyvää toiseksi viimeistä!
Nanna sanoi…
Hyviä lupauksia sinulla! Se että yrittää parhaansa on loistava asia. Nauratti nuo pyöreät tissit:D Hyvää uutta vuotta sinulle <3
Ja minulla tosiaan on se laihduttaminen se uuden vuoden lupaus sekä olla alkoholitta vuosi -15.
Tiia Koivusalo sanoi…
Laihduttaminen on ympäri vuoden mielessä.... Iloista uuttavuotta Viltsu ihanuus. <3
Maca, samoilla linjoilla siis mennään.
Se toisten miellyttäminen syö ihmistä.

Nanna, Juurikin niin. Tisseistäni en luovu. :D

Tiia, on se mielessä minullakin, mutta en enää stressaa siitä. ihanaa uutta vuotta sinullekin ihanainen