Kesäpäivät vetten äärellä

Kesä on yksi parhaimpia asioita, mitä tiedän. Lämpö, mahdollisuudet ja luonto. Kaikki eivät kuitenkaan pidä kesästä tai helteistä ja onhan niitäkin, jotka eivät pidä yhtään mistään kelistä. Minä kuitenkin nautin kesäkuumalla lähteä vaikkapa veneilemään. 

Mietin, kuinka tukahduttavan kuumaa olisikaan olla suorassa auringonpaisteessa pihalla tiukat keinokuituvaatteet päällä.
Kuinka tuskastuttavaa olisi pukea leggarit ja fit-t-paita.
Tai laittaa meikkivoidetta kasvoille, puuteria, meikkejä...
Juosta lenkkipolulla tai tehdä pihahommia. Kyllähän siinä sellaisessa kuuma tulee ja voimat lähtevät.

 Meillekin eräs henkilö tuskaili, kuinka mökillä ei vaan ole kivaa helteellä, kun ei jaksa laittaa pihaa, eikä tehdä mitään ja jos yrittää, läkähtyy. No joo...
Ehdotimme, että vesillä on hyvä olla ja huilata. Voi ihan hyvin antaa itselleen luvan kovimman helteen aikaan huilata, antaa pihatöiden olla ja antaa luvan itselleen kerätä voimia. Mutta kun ei osata olla tekemättä eikä haluta viilentäviä puuhailla...
 No, sitten se on varmasti parempi valittaa ja voivotella. On varmasti sitten parempi mennä kotiin hikeä valuvana ja marmattaa siellä. Eikä kannata käydä viileässä suihkussakaan...
Onneksi meitä on joka junaan! Kaikkien ei tarvitse matkustaa samassa ravintolavaunussa. 

Blogini on minun omia mielipiteitäni ja ajatuksiani. Se, mikä on MINUN mielipiteeni, saa erota sinun ajatuksistasi ihan niin paljon kuin haluat. En ole ainoa oikeassa oleva. Minun elämäntapani ei sovi kaikille. Älkää silti väheksykö minunkaan ajatusmaailmaani. Minun elämäni ei muutu teidän kaltaiseksenne, eikä vastaavasti teidän tarvitse muuttua minunlaiseksi tai ajatella samoin kanssani. 

On vapaus valita! 


Minun vapauteni valinnan suhteen johti vesille venholla. Saimme uuden ystävänkin järvellä ollessamme. Tällainen söpöliini katseli meitä kaikessa rauhassa ja hieman jännittyneenäkin osittain. 



Saimme sitoa veneen ystävämme lekotelupaikan kupeeseen. Siinä sitten veneinenmme kelluttelimme ja otimme aurinkoa ja luimme kirjoja. Eväät tottahan toki mukana. 

Toisena päivänä oli kirjan kanssa myös mato-onki matkassa. 



Katselimme ystäväämme, että on hieman erilaisempi muihin lokkeihin verrattuna. Selvisihän se, miksi, sillä toisena päivänä ystävällämme oli kova nälkä ja huutoa piisasi. Äiti-lokki sai kalaa vietyä lapsukaiselleenkin ja lopulta huutokin lakkasi. 


Pieni tuulenvire, aurinkoa ja hyvää seuraa. Viilentää kummasti hikoilua ja vaikeaa oloa. 


Mato-ongella saatiin isoja ahvenia. Nyki koko ajan. 


Ilta alkoi jo hämärtää, kun vihdoin irrottauduimme majapaikastamme. 


Lämmin tuulenvire ei kuitenkaan hellittänyt silloinkaan. Talviturkki on heitetty jo. 



Tänään emme ole päässeet vesille, sillä ukkonen paukkaa ja murunenkin on sorvin äärellä. 


Eilen kuitenkin olimme just niin kauan siellä, että aurinko tipahti jo veteen....


Siis oikeasti?! Aurinko laskee järveen syvuuksiin ja nousee sieltä taas aamulla?!


Pienimmät fisut annettiin ystävällemme, isommat otettiin itselle. Suurin ahven 293 grammaa. Kokonaispaino 1110 grammaa. Ihan hyvä saalis 2 tunnilta yhdellä mato-ongella. 


Tulipa sitten paistettua suolalla maustettuja ahvenia. En mikään kalan ystävä ole, mutta maistoin kyllä minäkin näitä. Oli ihan jees. Voita pannulle ja suolatut fisut siihen. Muuta ei tarvittukaan mausteeksi. 

Sellaista hellepäivän viilennystä täällä. 

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Kyllä tässä olis ulkona ja menis uimaan ja veneellä ym.mutta kun sairasstuu valtimotautiin on liikkuminen rajallista,samoin imet astmapiippua ja kärsit ahtautumasta ei,tässä paljon viheltele! Nea
Viltsu sanoi…
Veneily ja järvellä olo on MINUN keinoni. Sinulla se todennäköisesti on jokin muu keino, kuten tuolla henkilölläkin, joka ei halunnut vesille, ei suihkuun, ei vähentää vaatteita, ei huilata keskipäivän paahteessa, ei juoda vettä, ei mitään!!

Minullakin on liikkuminen rajallista ja astmapiippua otan nytkin 4 kertaa päivässä, mutta kuten olen sanonut, tämä on minun keinoni ja minun elämääni.

Jospa sinä löydät sen oman tapasi selviytyä kesästä. Onko se sitten suihkussa käyminen päivällä vai kylmän veden juominen? Ihan sama, kunhan jaksat läpi koko kesän.Ihan niinkuin kaikki muutkin. Kukin keksii omat tapansa tai kuten tämä, jatkaa valittamista kesällä helteistä ja talvella pakkasista.
Anonyymi sanoi…
Joo oon tässä käyny suihkussa kerraan tunnissa :) mutta ei luoja ei tätä jaksa!Tykkäisin jos olis joku +25 et pystys es oleen ulkona,ei mun ollu tarkoitus loukata
Viltsu sanoi…
Mutta eihän kaikkien tarvitsekkaan tykätä kaikesta ja samoista asioista!
KataMaria sanoi…
Onpa upeita kuvia! otatko millaisella kameralla kuvat?
Viltsu sanoi…
Kiitos. Sain synttärilahjaksi vuosia sitten perus diggarin. Välillä vaan osuu kohde ja kuvausohjelma sekä valaistus nappiin.
Anonyymi sanoi…
On se kamalaa kun on kuuma ja yhtä he***ttiä kun on kylmä!!!!
Anonyymi sanoi…
Kesä ja lämpö on mahtavaa aikaa, saa olla ja mennä vapaasti!!!!! Mulle itselleni kylmä ja pakkanen on inhoitus. Pitää pukea kaiken maailman vermeet päälle jotta uskaltaa nenäänsä pihalla näyttä ja pakko on kuitenkin mennä :( Saan pelätä koska taas olen teholla anafylaksian kourissa kun saan allergisen reaktion. Kyllä olen kylmälle allerginen. Annapois jos joku huolii :)
T: erilainen ei niin nuori enää
Viltsu sanoi…
Anonyymi-moneskohan-jo: Ei oteta siitä stressiä, jooko?

Seuraava anonyymi vuorossa: Niinhän se on, että yksi tykkää, toinen ei. Siksi kirjoituksestanikin käy ilmi, että mielipiteeni on minun omani. Ei muiden. Ja keinoni viilentyä on minun omani. En tarkoittanutkaan, että kaikkien tulisi toimia samoin. Kukin löytäköön keinonsa. Olipa se sitten vaikka esimerkkihenkilöni valittaminen, jos se häntä auttaa. Ei se minua lannista. En ala vihata kesää sen takia! En myöskään ole suuttunut toisille siitä, ettei joku tykkää tai voi olla ulkona tai jollei nauti kesästä. Enhän minäkään niin välitä pakkasista, vaikkei se minua sairastutakkaan hengenvaarallisesti. Vain aiheuttaa lisäkipuja. Tuollainen hengenvaarallinen asia on ihan omaa luokkaansa.
Toiset suuttuvat jos ollaan eri mieltä, mutta minusta se on vain rikkautta.