Postin kanssa risteyksessä

Postissa ihmetellään, miksi suomalaiset eivät enää lähetä kirjeitä ja kortteja, kuten ennen. Miksi yhä enemmän ja enemmän lähetetään persoonattomia tekstiviestejä?
-Hinnat ja palvelun laatu sekä tuloslähtöisyys, sanon minä!
Vaikka vastaankin itseni puolesta, uskon vastaavani samoin, kuin muutamat? muut Postin entiset kirje- ja korttiasiakkaat. Lopullisen vahvistuksen saanen sitten oletukselleni, kun näen jakojen määrän tälle "persoonattomalle viestille". Jos joku tätä yleensäkään jakaa, tai lukee.

 

Annas kun kerron hieman omasta elämästäni Postin asiakkaana;  
En ollut vielä koulussa, enkä osannut kirjoittaa, kun sain ensimmäisen kirjeenvaihtokaverin. Molemmat tiesimme, että meidän äidit lukevat ja kirjoittavat kirjeet, jotka me sanelimme heille. Minä koristelin kirjeen tarroilla ja piirtäen ja  mukaan sujautin kiiltokuvia. Siihen aikaan kirje ja kortti maksoivat muistaakseni 90 penniä.  (Ainakin alle 1 Suomen markan se oli. Ajallisesti siis tuo olisi se, mutta tämä nyt ei niin oleellista ole. 80 tai 90 penniä siis). 

Kun opin  kirjoittamaan ja lukemaan, kirjekavereiden määrä kasvoi. Yhä tänä päivänäkin osa ensimmäisistä kirjekavereistani ovat ystäviäni. Tuohon aikaan maksoin Postiin viikkorahoistani kirjeiden ja onnittelukorttien lähetyksen. Samalla liityin Postipankin kultapossukerhoon, joka lisäsi postitustarvetta kilpailujen ja piirustusteni kautta. Oli hauskaa nähdä oma piirustus kerholehdessä.


Kasvoin Postin kanssa käsi kädessä. Aloin tilaamaan lasten sarjakuvalehtiä ja tein itsekin sarjakuvalehtiä ystävilleni ja postitin ne heille. Meillä oli todella hauskaa. Teininä tilaamani lehdet muuttuivat teinilehdiksi, aikuisena aikuisten. Aina olen lukenut paperiversioina lehteni, enkä ole innostunut verkkolehtien tilaamisesta. -Vielä.

Jossain vaiheessa innostuin swappaamisesta ja erilaisia vihkosia kulki kirjekuorissa aluksi muutama, mutta myöhemmin täysinä C5 ja C4 kuorina. Se oli harrastus, joka vei mukanaan. Etenkin kun mukaan tuli ulkomaalaiset kirjekaveritkin. Eritoten Helposti-kuoret olivat suosiossani ja joka kerta kun oli rahaa kasassa pari kymppiä, ostin paketin helposti-kuoria.


Posti nosti hintojaan vuosi vuodelta. Ensin oli alettava karsia friendshipbookit pois, seuraavana decot. Hintojen noustessa karsin kirjekavereistakin ja lopulta ulkomaan kirjeenvaihdon kokonaan. Sen sijaan lähettelin atc-kortteja reiluine tarvikeylläreineen vaihtokavereilleni. Pidin arvontoja, joissa oli sopivia tuotteita Helposti-kuoreen sujauttaa ja yllätin muutenkin ystäviäni lahjoilla. Siis Suomessa olevia. Tänä päivänä entiset kirjekaverini ulkomailta ja Suomesta ovat aika kivasti löytyneet takaisin Somen kautta. Niin, nettiin. Kun Posti nosti helposti-kuorien hinnan, oli se lopullinen niitti swappailulle. Samalla jäi paksut yllätykset. Korkeintaan maxikuorissa jotain kevyttä. Ja hinnat nousivat nousemistaan. Oli aika jättää kirjeenvaihtokin kokonaan.


Siirryin postittamaan atc-kortteja, runovihkoja ja kevyitä maxilähetyksiä sekä postikortteja, kunnes hinnat olivat sitä luokkaa, että myös korttien lähettäminen oli turhauttavaa. Itse kortti tuntui olevan edullinen verrattuna postimerkkiin, vaikka postimerkin sijaan kortin piti olla se pääosassa oleva. Oli fiksumpaa lähettää tekstiviesti tai soittaa, kuin lähettää kortti. Etenkin kun puhelinoperaattorit tarjoavat rajattomia liittymiä. Soita vaikka 50 puhelua samaan edulliseen hintaan, kun sama määrä postikorttien lähettämisestä veisi perikatoon. Ja ei, en edes ole puhelinoperaattorilla töissä! Tämä ei siis ole mainos kenellekään. -Päinvastoin.

Sittemmin Posti lopetti maxi-kirjeiden jakelun kotiin. Hinnat kohosivat huikeassa suhteessa aiempiin vuosiin. Oli aika jättää atc-vaihdotkin yksittäisiin satunnaisiin vaihtoihin, koska varaa ei työkyvyttömänä enää ollut postittamiseen senkään vertaa. Samaa kuulin työssä käyviltäkin samoihin aikoihin, joten minun vähävaraisuuteni ei ollut se ainoa syy tai mielipiteeni minun yksin.


Viime vuosina on Posti vähentänyt henkilökuntaa ja lisännyt töidensä määrää kotitöinä, kuten nurmikon ajelu, kotihoito tai kukkien kastelu ja lemmikkien ruokinta siinä sivussa. Ajatus hyvä, mutta hinnat korkealla ja liekkö se nyt juuri Postin virka? Etenkin, kun samaan aikaan postilähetykset jaetaan yhä useammin vääriin osoitteisiin tai kadotetaan kokonaan. Tiistaisin kirjepostin jakelu on lopetettu koko maassa. Nyt uusin? pohdinta Postin johdossa on, josko laitetaan Kiinasta tuleviin lähetyksiin jokin Postin oma lisämaksu. Eihän käsin lajittelu ole enää järkevää, vaan Posti haluaa lajitella entistä enemmän koneellisesti lähetyksiään. Ja samaan aikaan suomalaiset jättävät yhä enemmän pakettejaan automaatteihin omatoimisesti naputellen kaikki tiedot valmiiksi, jottei virkailijaa tähänkään enää tarvita. Asiakaslähtöistä?


Totta, että kaipaan paperikirjeen tuoksua, tarroja kirjekuoreen liimattuna, korttien kimaltavia ääriviivoja jne, mutta ei näillä hinnoilla! Posti on estänyt ainakin minulta postittamisen ainaisten hintojen “tarkistuksella”. Eikä siihen auttanut nimen vaihto Postista Itellaksi tai huomatessaan menneensä pahasti mönkään, takaisin Postiksi.


Onko Posti tekemässä uudestaan Itellat ja ajamassa asiakkaansa muiden syliin? Kun asiakas on poissa, ei hän palaa takaisin huomattuaan muiden olevan asiakaslähtöisiä oikeasti. Ei pakosta. Kun huomataan muiden kuljetusyhtiöiden jakavan edelleen Kiinan lähetykset edullisesti, on myöhäistä vaihtaa uudistusyritys entiseen. Asiakkaat ovat jo poissa. Vai olenko väärässä? Voisiko siis tässä olla meidän, asiakkaiden, ratkaisu? Siirtyä kokonaan PALVELUJEN äärelle?! Visiona ainakin kiehtova.


En enää ole edes vihainen. Nyt on vain verenpunainen, raastava suru, kaipaus ja entistäkin suurempi tarve siirtyä Postin palveluista kauemmas. Aikamme käsikädessä on tullut risteykseen, josta en tiedä, jatkammeko yhdessä vai erikseen. Haikeana muistelen niitä aikoja, kun Posti oli vielä asiakaslähtöinen. Nyt yritän vielä kerran puristaa Postin kättä, ettei se irrottaisi kokonaan otettaan minusta. Mutta olenko minä tarpeeksi Postille? Onko kiikarissa suuremmat kuviot, kuin mitä minulla tavallisena postittajana on ollut tarjota? Enkö merkitse enää mitään tässä suhteessa?


Mielipiteeni on omani, eikä tarkoituksenani ole aiheuttaa joukkoboikottia Postin suhteen sen enempää kuin ryntäystä nettiinkään. Tai muihin yrityksiin. Mielenkiinnolla kuitenkin katselen, onko ajatusteni kanssa muita, vai olenko yksin tämän suruni kanssa.

Kiitos kun jaksoit lukea ja kommentti olis kiva.
Entinen Postin suurkuluttaja, Viltsu

Kommentit

  1. Kiitos luin mielenkiinnolla tekstisi kun itsekkin olen vihaisena seurannut tätä.On todella ikävää kun ihmiset eivät enää lähetä kortteja no kirjeitäkin olisi ihana saada.Tuntuu että rahan kieli on se ainut kieli jota enää ymmärretään.Kaiken pitää tuottaa hurjasti voittoa ,muuten se lopetetaan kannattamattomana.Tässäkin kylässä jossa asun oli ennen posti,kaksi kauppaa ja kioski.Linja-autokin kulki.Vaan miten on nyt yksi kyläkauppa kituuttaa,ei kiuskia edes kirkolla siellä kyllä kaksi markettia joissa toisessa postia asiamiesposti.Enää kulkee vain koulukyyti aamulla ja itapäivästä takas.
    Nyt sitten tuo postin tuoma kirjattava posti muuttuu maksulliseksi.Kaikilla ei autoa ja lapset asuvat kaukana ja vain viikko hakea lähetykset.No tietty kun maksaa taas lisää paketin saa kotiin,mutta pikku eläkkeestä ei riitä kaikkeen.
    Edellis jouluna todella huomasi kun laski joulukortit joita sai kuinka moni lopettanut niiden lähettämisen.Kaikki loppuu aikanaan näinkö tää menee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bissecat, kiitos upeasta, asiaa täynnä olevasta kommentista. Voin vaan kuvitella, mitä on olla ja asua syrejemmällä kaupungeista. Tai pohjoisessa, jossa ei ole naapuritkaan lähellä. Raha ja tuloksen teko vievät voiton liian usein. Siitä eniten kärsivät asiakkaat ja etenkin sinun ja minun kaltaiset pienellä eläkkeellä kitkuttelevat ihmiset. Ihan totta tuokin, että jouluna laskin minäkin rahassa sen, monelleko on vara lähettää joulukortti. Liian moni jäi ilman. Olkoonkin ale-hinnalla lähetys, mutta kun se ale-hinta tuntui kohtuu-normihinnalta! Sellaiselta, jolla vielä voisi 1-5 korttia/kirjettä lähettää kerralla. Ei kymmentä tai enempää. Entä syy siihen, miksi ostetaan Kiinasta? Yksi syy toki on hinnat, mutta isompi syy on se, ettei suomalaiset verkkokaupatkaan voi pitää alhaisempia postimaksuja! Moni tuote jäänyt tilaamatta siinä vaiheessa, kun ostoskori näyttää postikulut. Kyllä minä ainakin antaisin mielummin rahat Suomeen ja etenkin, kun saisin tuotteet nopeasti käyttööni. (Ellei Posti hukkaa lähetystäni). Sen verran huonossa kunnossa olen, etten kauppoihin pääse kovinkaan usein itse. (Keskiarvo lienee kerran kuussa, jos sitäkää). Syytönhän se Posti siihen on, mutta hinnoittelustaan se on vastuussa.

      Poista
  2. Postikulut tosiaan ovat ihan pimeitä! Itsekkin swappailin joskus. Voi niitä mahtavia paksuja helpostikuoria <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Slamit olivat huippuja. Montakohan itsekin laitettu kiertämään. Olisi hauska tietää, olemmeko samoihin vihkoihin raapustaneet nimemme.

      Poista
  3. Täysin totta puhut! Tuntuu, että joka kerta kun tarvitsen postimerkin, on sen hinta noussut. Todella huonoja uudistuksia ja vain pettymyksiä tuoneet tullessaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outi, eihän siitä pitkä aika ole, kun 10 euroa riitti 10 merkin arkkiin. Nykyisin pitää hinta kysyä etukäteen, että jos on hinnat nousseet. Onko se nyt jo 1, 40€/kpl?!?

      Poista
  4. Upeasti kirjoitettu teksti. Itsekkin usein manailen postin hintoja, vaikkka edelleen postitan säännöllisesti kirjeitä sekä kortteja. Yhdyn kyllä niin samoihin mietteisiin kanssasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos . Mielelläänhän sitä lähettelisi. Eihän se asia ole muuttunut. Vaan kun ei riitä rahat. Kivaa päivää sinulle.

      Poista
  5. Täälä maalla on postin palvelut siirretty s-markettiin ja sielä ei henkilökunta aina tiedä mikä on käytäntö. Joulun alla lähetin kortin kanadaan. Halusin sen pikana, kun olin vähän myöhässä korttini kanssa. Ensin posti sai lähetykselle hintaa reilut parikymmentä euroa. Epäilyni puin sanoiksi, etteihän se nyt niin paljon voi maksaa. Siinä puolisen tuntia, kun henkilökunta selvitti asiaa, saivat hinnan putoamaan puoleen. Eikä siinä vielä kaikki. Kortti suljettiin isoon kuoreen ja siihen kuoreen piti saada vasttaanottajan nimi ja osoite ja kuorihan oli jo kiinni, eikä minulla ollut osoitetta mukana. Iso kuori revittiin auki ja osoitteen jälkeen teipattiin uudelleen kiinni. Sain joulun jälkeen s.postin kanadan ystävältä, että olikohan tulli etsinyt kirjeestä jotakin, kun se oli revitty auki ja teipattu uudelleen.
    Jälistäpäin olen ajatellut, että olisinko voinut vaatia uutta isoa kirjettä eikä lähettää rumasti revittyä kirjettä. Tämäkö on postin hyvää palvelua?
    Mukavaa viikonloppua Sinulle ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa ajattelematonta sulkea kuori, kun osoite on sisällä. Siinä ei ajateltu fiksusti. Uusi kuori olisi ollut asiallista, vaikken ymmärrä, miksi kuori piti yleensäkään olla!?

      Poista
  6. Itse kaipailen niitä maksikirjeitä. Nyt pitää villasukatkin lähettää pakettina joka maksaa maltaita. Kiva olisi kuitenkin lapsenlapsille lähetellä pieniä ilahduttavia lähetyksiä. Tykkäisin myös saada postia päiviäni ilahduttamaan, koska kyllä se tavallinen kortti/kirje ilahduttaa enemmän kuin viesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, ei asiakkaiden halut ja tarpeet ole vähentyneet. Sen sijaan hinnat ja laatu pakottavat ihmiset vähentämään "palvelua" entisestään. Sanan palvelu laitoin heittomerkkeihin syystä...

      Poista
  7. Hinnat vain nousevat ja palvelu huonontuu. En ymmärrä enää mistä maksan. Muutama viikko sitten postitin kirjeen naapurikaupunkiin ystävälleni. Kirjeen matka perille kesti yli kaksi viikkoa. Saman kaupungin sisällä kirje on kulkenut perille viikon verran. Missä lie seikkaillut, välimatkaa kun oli noin 10 kilometriä. Minulla ei enää ymmärrys riitä.
    Yhä vähemmän tulee postitettua mitään, koska perille meno on epävarmaa, ja hinta palvelun laatuun nähden on järkyttävän korkea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näköjään en ole tässä asiassa mieltä yksin. Arvatenkin.
      Jos kerran ihmistä ei tarvita kirjelajitteluun, niin koneetko ne kadottavat kirjeet? Olisiko syytä panostaa lajitteluun kotitöiden sijaan?
      Senkin huomasin, että kadonnutta lähetystä kysellessä vastaus on "ei löydy" , mutta lähetys ihan sattumalta löytää seuraavana päivänä ei-vastauksesta perille. Hämmentävää..

      Poista
  8. Kiitos hyvä kirjoitus.Itse olen tuskaillut postin kulkua kun naapurikuntaan kesti 2 viikkoa kirjeen matka,Tänään sitten meni perille.Missä lie seikkaillut.Hu,hu.Kovasti pelkäsin ettei ystävä saa lähetystä.NO,,niillä hinnoilla pitäis palvelun pelata.Hyvää viikonloppua sinne.

    VastaaPoista
  9. Pidin postauksesta, oli täyttä asiaa. En ole vihainen, mutta pettynyt ja surullinen postin meininkiin. Säälittävät myös työntekijät, joita haukutaan, vaikka systeemi on paska. Paras esimerkki on joululta, jolloin numeropakettiin pujahti väärin näppäilty numero, mielestämme ei näytetty tuliko numero oikein, lapussa kuitenkin oli oikea puhelinnumero. Sen jälkeen ihmettelimme miksi vastaanottaja ei noteeraa lahjaa ja kysyimme viimein oliko hän saanut pakettia tai kännykkään viestiä paketista. Eipä ollut saanut, mutta kohta meille tuli postia että ko. paketti, josta olimme tietenkin maksaneet lähetyskulut on lunastettava 10 euron maksusta. Meidän piti siis maksaa, että saimme paketin takaisin, joka ei koskaan mennyt perille. Syynä yhden numeron virhe. Lähetyskulut taisivat muutenkin olla kalliimpia kuin itse lahja:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa kyllä mielenkiintoinen tämäkin tapaus. Vähän niinkuin eräs ystäväni lähetti hyvää hyvyyttään minulle vanhoja koruja purettavaksi. Tekisin niistä uusia koruja. Arvo ehkä pari euroa sille satsille. Hän maksoi tiskillä summan jonka virkailija pyysi. Oli jotain pari euroa. Minulle tuli lappu, että postissa on minulle lähetys. Olin menossa hakemaan ilman rahaa, koska en ole tilannut mitään. Joku kuitenkin sai minut ottamaan 5euroa mukaani jotta käyn vielä kaupasta pientä syötävää kotiin. Postissa sanottiinkin että minun täytyy lunastaa se lähetys vajaalla 4 eurolla! Koska en tiennyt mikä se kuori on, oli maksettava. Kerroin kotona sitten kaverille että lunastin sen. Tyrmistyimme molemmat kun hän kertoi jo maksaneensa sen! Eli vajaa 6 euroa oli se lähetys sitte yhteensä. Kalliit varaosat koruihin.

      Poista
  10. Kiitos kun kirjoitit jälleen niin mielenkiintoisen postauksen ja olen kanssasi samaa mieltä! Meillä täällä maalla posti tuli paikalliseen K-Kauppaan ja se toimii hyvin ja on mukava asioida. Postimerkkien hinnoista olen samaa mieltä ja Jouluna kun pitäisi olla halvemmat merkit niin melkein putosin penkiltä kun näin niiden hinnan kuinka huimasti olivat nousseet, muistan että olisivat oleet 0,75€ vielä muutama vuosi sitten, nyt puhun siis Joulumerkeistä. Joulukortteja lähetin todella vähän mikä kyllä harmittaa koska olin niitä aika runsaasti tehnyt, mutta minkäs teet kun hinnat niin huimat! Rapsutuksia kissoille ja kaikkea hyvää teille ❤️️

    VastaaPoista
  11. No voi hitto, kirjotin pitkän pätkän ja se hävis....
    Hyvin kirjotit postin toiminnasta, olen niin samaa mieltä! Olin minäkin ahkera kirjeiden ja korttien lähettäjä, mutta kyllä nyt on jäänyt, ei noilla hinnoilla ja näillä tuloilla montaa korttia kannata lähettää! Ja kun ei ole varmaa onnistuvatko löytämään perille, kun nykyisin tuntuu vähän väliä ihmeesti häviävän noita postaja :(

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentoi vaikka "heipä hei", mieluummin toki ajatuksiasi tästä postauksesta tai toivepostauksia. Kuulumisiasi tai kysy vaikka atc/atc-coins vaihtoa.
Kiitos, kun kommentoit!
Sinä olet syy siihen, että Inspiration on olemassa.
Jatkossakin..

Ystävyydellä Viltsumari