Ruskeaa


Olen kuullut joidenkin sanovan, että ruskea väri on vaatetuksessa ihan kamala! Tylsä, ruma ja mummomainen. Niin se voi ollakin kaikkea sitä. enemmänkin kuitenkin luulen sen johtuvat vaatteen mallista, onko mummomallia vai ei. No, olkoon miten on, tässä on kokoelma minusta kauniita ruskeita vaatteita. Mennen tullen kelpaisivat minulle. 

Tänä aamuna kerkesin jo siivota vaatekaapin ja nakkasin kaikki risat ja huonoksi kuluneet vaatteet pois. Osa meni suoraan roskiin, osaa tarjoan joillekin. 

Olen tosiaankin tarjotellut vaihtarilla muutakin kodistamme pois ja saanut hieman ruokatarvikkeita hankittua. Sen olen huomannut, että savolaiset ovat vaikeita tapauksia päättämään, haluavatko tavaran vai eivätkö, pääsevätkö hakemaan vai eivätkö ja mihin kellonaikaan ovat mahdollisesti tulossa vai tulevatko sittenkin jostain muusta aikaa. Päättämättömyys on yksi omituisimmista piirteistä! Argh. Ja toinen mikä ihmetyttää on se, kun luvataan muttei pidetä lupausta. Niinkuin nyt vaikkapa se, kun tunnin päästä sovitusta tulee viesti, ettei päässytkään tunti sitten tulemaan, eikä tule sitten ollenkaan. Joo, huomasin! Se on niin kuluttavaa, kun odotat ja odotat ja samalla on laitettu valmiiksi tarvikkeet lähtöä varten kaapista ja kaupastakaan ei osteta mitään sellaista, kun saadaan kohta vaihdossa... Perut menosi ja odotat vaan... sitten kello raksahtaa yli sovitun, sen jälkeenkin ja vielä lisää... Kunnes kuuluu ettei tulekkaan ollenkaan! Että se sieppaa oikeasti! Tai jos sovitaan eri paikkakunnalt, että maksaa tilille sovitun summan ja laitan tuotteet postiin sitten. Joka päivä katsoa tililtä, onko rahat tulleet vai ei. Yksikin tällainen tapaus kulutti 9 pankkitunnus-koodia listalta ja turhaan. Rahoja ei koskaan tullut. Tällainen asia saa mieleeni yhden värin, ellei kaksikin. Tietysti se raivon punainen ja ikävämpi ruskea. Eikä minua haittaa se, että jos vaikka vaihdamme atc-kortteja ja lähetys viivästyy syystä tai toisesta. Tiedän, että voin silti käydä kaupassa ja voin ottaa päikkärit tai tehdä ruokaa. Ei se postin odottaminen estä minua mistään toiminnasta. Sellainen odottaminen on ihan ok asia. 

Ruskea väri ei kuitenkaan aina ole ikävä väri, kuten noissa vaatteissakin nähdään. ajatellaan vaikka ihanaa ruskeaa suklaata missä muodossa tahansa. Kaakaona tai suklaamakeisena, jäätelökastikkeena, leivoksessa... Ruskea on myös uimarannan hiekka. Puun runko ja maan multa. Ruskeaa on maitokahvi ja kauniit silmät joillakuilla. Ruskeaa on koiran turkki ja rusinapulla....

Ruskea on loppupelissä ihana väri!
Voisinko siis sanoa, että toivottelen sinulle ruskean sävyjä viikonloppuusi?! 

Kommentit

Tuula sanoi…
...ja tästäpä kissat innostuivat niin, että kaatoivat kumoon kaikki maalikannut ja kaikki värit sekoittuivat toisiinsa. Keltaista, punaista, vähän sinistä ja hiukan mustaa - siitä syntyi ruskeaa. Ruskeaa kuin höyrylaiva, ruskeaa kuin vanha köyry vuohi, ruskeaa kuon majava ja oksan tuohi. - margaret wise brown: maalarikissat- ihan pari kertas luettu iltasaduksi.
Susanna sanoi…
Kyllä mulle ruskeat sävyt ovat myös mieluisia. Nehän ovat tosiaan kauniita maanläheisiä värejä ;) Olen ihan samaa mieltä tuosta odottamisesta ja se on äärettömän ärsyttävää jos joutuu odottamaan jotakuta eikä se sitten tulekkaan sovittuna aikana eikä edes ilmoita ettei tule! AAARGHH!
Vilimarika sanoi…
Tuula, olipas kaunis runo! Kiitos!
Paula sanoi…
Minullakin on ollut ongelmia, kun olen lahjoittanut tavaraa paikallisella "roskalavalla." Ilmaiseksi siis yritän antaa tavaraa, mutta jotkut vaan varailee eikä ikinä tule... On minulla myös suututtu, kun olen tästä viisastuneena luvannut nopeimmalle hakijalle enkä nopeimmalle varaajalle ym. Ärsyttää.
Vilimarika sanoi…
Paula, muutamasta ryhmästä lähdin pois kokonaan, sillä vaikka kyseessä olikin hyvää tekevät ryhmät, sota oli käynnissä koko ajan! sama pätee muutamiin kirppiksiin ja mitä nyt voi ollakkaan, missä voisi kateus iskeä. Mulle mulle mulle kaikki! Sehän se on periaate niissä. :(