Siirry pääsisältöön

Parisuhteen 5:2 Dieetti




Toimittaja Emma Cook on keksinyt keinon, miten Englantilaisen lääketieteen tohtori Michael Mosleyn tunnetuksi tekemää 5:2-dieettiä voidaan soveltaa myös parisuhteen solmujen setvimiseen. Homman juju on viettää kaksi kertaa viikossa päivä, jolloin keskitytään parisuhteen hoitamiseen. 

1. Kellota parisuhteesi

Keskivertopariskunta viettää päivässä vain kaksi ja puoli tuntia toistensa seurassa – ja siitäkin suuren osan televisiota tai tietokonetta tuijottaen.

Pohtikaa vartin ajan viimeistä kolmea viikkoa. Kirjoittakaa ylös hetket, joiden aikana tunsitte suuntaavanne kaiken huomionne toisiinne ja teistä tuntui siltä, että toinen kuunteli ja ymmärsi teitä. Hetkiä ei luultavasti kerry kovin montaa! Tulos avaa varmasti kumppanisi silmät ja saa hänet tajuamaan, että suhteessanne on parantamisen varaa.

2. Sopikaa treffit

Nyt ei ole kyse viiden ruokalajin illallisesta huippuravintolassa tai edes leffaillasta, vaan voitte viettää yhteistä aikaa kotonakin. Pointtina on, että todella sovitte, milloin keskitytte vain toisiinne.

Keskittyminen edellyttää sitä, että kaikki vempaimet pannaan pois päältä: telkkari, tabletti ja kännykät. Mikään ei saa keskeyttää yhteistä aikaanne. Kohtaamisen voi kruunata seksi, mutta yhtä tärkeää on läheisyys ja romantiikka.

3. Muista empatia

Myötätunto on hyvän parisuhteen edellytys. Tutkimusten mukaan empatia on ominaisuus, joka yhdistää kaikkia onnellisia suhteita. Onneksi empatia on kyky, jota voi kehittää. Siinä auttaa tämä paneutuvan kuuntelemisen harjoitus.

Valitkaa rauhallinen paikka, jossa voitte olla häiriöttä. Pyydä kumppaniasi puhumaan kolme minuuttia ajatuksistaan. Kertaa sen jälkeen ääneen hänen mietteitään, niin huomaat saman tien, mistä näkökulmasta hän asioita tarkastelee. Se kehittää kärsivällisyyttäsi ja ymmärrystäsi. Kun aloitatte harjoittelun, puhukaa aluksi suhteellisen neutraaleista asioista. Toistakaa harjoitusta kaksi kertaa viikossa. Kun teistä alkaa tuntua siltä, että pystytte puhumaan vapautuneemmin, voitte mennä syvemmälle.

4. Järjestäkää visailu

Mikä oli puolisosi ensimmäisen pehmolelun nimi? Kuka oli hänen ensi-ihastuksensa? Jäikö rakkaasi kouluaikoina koskaan jälki-istuntoon? Entä osaisiko hän vastata näihin kysymyksiin, jos ne koskisivat sinua? Seuraava tehtävä auttaa teitä pääsemään paremmin toistenne pään sisään.

Laatikaa kumpikin kymmenen kysymystä, jotka koskevat omaa elämäänne ja muistojanne. Järjestäkää visailu, jossa teidän on vastattava toistenne laatimiin kysymyksiin. Saatatte yllättyä!

5. Vaalikaa hyviä hetkiä

Onnelliset pariskunnat kiipeävät vaikeuksien yli muistellen iloisia aikoja. Kun kypsyt kumppanisi tympeään käytökseen, älä jää mässäilemään sillä, vaan yritä muistaa joku tilanne, jossa hän on käyttäytynyt kultaisesti. Tätäkin taitoa voi harjoitella.

Listatkaa yhdessä positiivisia adjektiiveja, jotka mielestänne kuvaavat teitä: kiltti, hellä, antelias, mukava, hauska... Miettikää sitten vuorotellen tapahtumia, jossa toinen on mielestänne käyttäytynyt jonkun positiivisen ominaisuuden mukaisesti. Onko puolisosi esimerkiksi ollut niin kiltti, että hän täyttänyt pyytämättä bensatankkisi? Vai lukiko hän lapsille iltasadun, vaikkei ollut hänen vuoronsa? Huomaatte pian, että positiiviset muistot saavat vaikeudet haalenemaan.

6. Kipinää seksiin!

Seksiterapeutti Pamela Stephenson Connolly on todennut, että seksielämää haittaa useimmiten tiedostamaton kauna. Mikäli olet alitajuisesti vihainen kumppanillesi, ei ole mikään ihme, ettet halua harrastaa hänen kanssaan seksiä. Tunteita voi lähteä selvittämään yksinkertaisen harjoituksen avulla.

Kumpikin jatkaa vuorollaan kolme virkettä loppuun:

1. ”Minusta tuntuu...”

2. ”Pitääkö sinun/minun...”

3. ”Olisin iloinen, jos sinä...”

Alitajuntaan hautautuneet asiat nousevat pintaan ja niistä voidaan keskustella. Kun olette tehneet harjoituksen monta kertaa, voittekin jo rohkaistua keskustelemaan itse asiasta eli seksistä.

7. Tee pieniä arkisia palveluksia

Jo pienillä muutoksilla saadaan parisuhteessa valtavasti aikaan. Kokeilkaa, miten tämä vaatimaton harjoitus kohentaa arkeanne.

Kirjoittakaa muistiin pieniä arkisia tekoja, joilla voisitte ilahduttaa kumppanianne: tiskaan hänen kahvikuppinsa, pyyhin pölyt hänen tietokoneensa näytöltä, ostan hänelle suklaapatukan. Pyrkikää saamaan listoihinne neljä asiaa.

Pankaa laput purkkiin ja nostakaa niitä sieltä ylös pari kertaa viikossa. Voit jo alkaa odottaa arkeesi mukavia hetkiä.


Lähde: Anna& Ellit

Kommentit

SatuKoo sanoi…
Olipas oivia vinkkejä :) Itse olen oppinut pysähtymään aika ajoin tarkastelemaan elämääni ja se on tuottanut tulosta.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Super SaltBalans testissä

5. kesäkuuta 2013

Luin Pirkka-lehdestä mainosta, jossa kerrottiin yhden pillerin auttavan turvotukseen, silmäpusseihin, laihdutukseen, selluliittiin, magnesiumin puutteesta johtuviin kramppeihin tai suonenvetoon, runsaan hikoilun aiheuttamaan mineraalikatoon sekä hillitsemään suolan käytön haittoja. Itse kiinnitin huomiota erityisesti turvotukseen, silmäpusseihin ja kramppeihin. Lisäksi kesäkuumalla hikoilu sekä tietenkin selluliittiäkin löytyy, joten ne myös lisäpotkuna tuossa purkissa. 
En ole mitään laihdutuspillereitä edes halunnut kokeilla, koska niissä yleensä on jokin yhtenevä pointti: Ota tämä pilleri, juo vettä ja liiku paljon ja laihdut 5 kiloa vähintäänkin! Haloo! Ilman sitä pilleriäkin laihtuisi niillä ohjeilla! Mutta tällainen oireita lievittävä pilleri voisi ollakin kokeilun arvoinen. Toimiiko vai ei, sen tietää vain kokeilemalla. Mainos kun ei väittänyt mitään ihmeitä eikä pyytänyt tekemään suolan vähentämisiä tai muitakaan temppuja, jolloin tietenkin se auttaisi itsess…

Exfoliating Socks Lavender Kuorivat sukat käyttökokemukset

Kotimainen kosmetiikan verkkokauppa, Sunrise Cosmetics, joka tunnetaan muovituotteita valmistavana ja kosmetiikkaa maahantuovana yrityksenä, lähti mukaan jalkahoitoni toteuttamiseen Iroha naturen kuorivilla sukilla. 
Syy siihen, miksi tarvitsin apua, oli se, että kaikista voiteista ja raspaamisista, liuottamisista ja muistakin kotikonsteista huolimatta sairauksieni yhteissumma aiheuttaa jalkapohjieni kuivumista, hilseilyä ja paksuuntumista. Muutaman kerran kuukaudessa jopa repeilivät verille saakka. Luulin jo, ettei muuta apukeinoa olekaan, kuin voidella hoitavilla, paksuilla voiteilla usean kerran päivässä. Parhaillaan/pahimmillaan olinkin paksu kerron voidetta jalkapohjissa ja muovipussit päälle. Sillä konstilla ei kuitenkaan kävelä liukastelematta ja muutenkin pussi rullautuu helposti varpaisiin, jos esim. jalat liikkuvat mattoa/sänkyä vasten. Mitä hävittävää minulla siis oli siinä, että kokeilisin vielä yhtä uutta juttua, eli kuorivia sukkia.
Sunrise Cosmeticsin verkkokaupasta lö…

Supervihreä taikajuoma

Ei siitä nyt niin kauaa ole, kun ajattelin, että kaikki Superfoodit ja viherjuomat sun muut terveystuotteet ovat ihan huuhaata. Riittää, kunhan syö monipuolisesti ja terveellisesti. Ajattelin, ettei ole mitään järkeä ostaa purkissa jotain pöperöä ja kertoa sen terveysvaikutteista samalla, kun käyttää kaiken maailman dieettejä ja ruokavalioita. Mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut, voin myös reilusti sanoa olleeni väärässä ja muuttaa mielipiteeni. Kiitos siitä ehdottomasti kuuluu Ruohonjuuren verkkokaupalle sekä niille terveystuotteille, jotka minua ovat auttaneet. Esimerkkinä tämä Puhdistamon Supervihreä. 


Supervihreä on nimensämukaisesti vihreää jauhetta ja ihan super tuote. Minulla on kokemusta nuoruudestani spirulinasta, joten luettuani tämän purkin tuoteselostetta olin innoissani. Spirulinahan minulla tehosi laihduttamisessa silloin kauan sitten ja tässä viherjauheessa spirulina on osana. Laatukamaa siis! Kaikenkaikkiaan jauhe sisältää vehnänorasta, ohranorasta, spirulinaa, chl…