Hei, olen puutteessa!

Kirjoitan nyt asiasta, joka on vaivannut minua useamman vuoden ajan. muistaakseni olen maininnut ohimennen blogissanikin asiasta aikaisemminkin, mutta eihän näistä näin intiimeistä asioista puhuta puhumalla... Miksi ei!? Jos on puutteessa, niin sitten on ja ei se salaamallakaan helpota! Päin vastoin, joudun pinnistelemään asiaa, etten vaan lipsauta, etten vaan kahvipöydässä kerro keskenkaiken, että sori, mutta tartten tähän asiaani apua tai etten vaan jää kiinni itseteosta! Käsi siellä...

No ok, aikaisemmin tilanne oli pahempi, ja oli aivan mahdottomuus elää tämän puutteen kanssa. Suussani kihisi ja kuhisi, kun epämiellyttävä tunne iski päin plättyä. Kärsin yhtenään aftoista ja ne kasvoivat suuren suuriksi ja kivuliaiksi. Mikään ei auttanut... 
Ei ennen, kuin työnsin kirjaimellisesti ne käteni sinne! B-vitamiinipurkkiin! 


Kyllä! Olen vuosikaudet kärsinyt B-vitamiinin puutteesta!

Mihin B12-vitamiinia tarvitaan?


B12-vitamiini eli kobalamiini on tärkeä veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa. Se on molekyylirakenteeltaan suurin ja monimutkaisin vitamiini, joten siksi sen imeytyminen kehoon on erityisen haasteellista.

Monet kärsivät b-vitamiinin puutteesta tietämättään. Yleisin vaiva on iäkkäillä, mutta nuorillakin tätä esiintyy. . Minäkään en vielä iäkäs ole, vaan vasta hypännyt keski-ikään. Elämäntilanteeni vaan oli mitä oli hoitamattomien ongelmieni kanssa. Minulla syiksi voisi luetella ainakin laktoosi-intoleranssin, mikä pääsi melko pahaksi ennenkuin se siihen aikaan  todettiin (jouduin sairaalaankin sen takia), anemian koska ei ollut ruokaan rahaa, raskaudet, jotka imivät minusta "mehut", laihduttamiset aina anorexiaan saakka, epäsäännölliset elämäntavat ja stressin parisuhteessa, jossa voin todella pahoin ja ero, ja kaikki sen jälkeen, ennenkuin aloin voida paremmin...

Minkälaisia oireita B12-vitamiinin puutos aiheuttaa?

Muistihäiriöitä, mielialan vaihteluita, apatiaa, uupumusta ja unihäiriöitä. Fyysisiä oireita voivat olla kipeä suu ja turvonnut kieli, krampit, raajojen pistely ja puutuminen. Pidempiaikainen B12-vitamiinin puutos johtaa peruuttamattomiin vaurioihin elimistössä.

B-vitamiinin puutetta aiheuttavat muun muassa nämä asiat:
laktoosi-intoleranssi
hoitamaton keliakia
anemia
”hapoton maha” (mahahappoa ei erity riittävästi, jolloin ruoka ei sula kunnolla)
raskaus ja imetys
kova fyysinen rasitus
kasvisruoka
laihdutus
runsas alkoholinkäyttö
epäsäännölliset elämäntavat
stressi
e-pillerit
happosalpaajat
epilepsialääkitys
diabeteslääkitys
kilpirauhaslääkitys

Nythän minulla riskiä lisää kilpirauhaslääkitys. Onneksi asiani muuten on paremmin, joten moni muu tekijä on ollut jo vuosia hallinnassa.
Se, saako B12-vitamiinia tarpeeksi, selviää vain verikokeella. Siksi kannattaakin tarkistaa, onko oireet ja syyt yksissä. Sen jälkeen varata aika lääkärille ja tarkistuttaa arvonsa. 


Mistä B12-vitamiinia saa ja paljonko sitä tarvitaan?

Vähimmäistarve naisilla on 2 mikrogrammaa (mcg), miehillä 2,4 mcg ja lapsilla 0,7–1,4 mcg vuorokaudessa.
B12-vitamiinia saat lihasta, sisäelimistä, kalasta, äyriäisistä, maitotuotteista ja kananmunista. Normaali ruokavalio sisältää moninkertaisesti tarvitun määrän B12-vitamiinia, mutta elimistö pystyy hyödyntämään siitä vain prosentin verran eli noin 0,05–0,08 mikrogrammaa vuorokaudessa.
Monet kasvissyöjät saavat B12-vitamiinia liian vähän, sillä kasvikset eivät sisällä B12-vitamiinia.

Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa B12-vitamiinia tabletteina tai suusuihkeena. 
Esimerkiksi Boost B12 suusuihketta suihkutetaan päivittäin kielen alle tai posken limakalvolle. Vaikeissa puutostiloissa vitamiinia annetaan ruiskeina lihakseen.

Voiko B12-vitamiinista saada yliannostuksen?

B12-vitamiini on todettu täysin turvalliseksi, joten yliannostuksen vaaraa ei ole. Suun kautta lisäravinteena sitä nautitaan yleensä 1–1,5 milligrammaa päivässä. Tutkimuksissa vitamiinia on annosteltu suonensisäisesti jopa 50 milligramman päiväannoksia ilman haittavaikutuksia.


Kommentit

  1. :) Vitamiinit auttaa jaksamaan paremmin. Pillereiden popsiminen on niin helppoa. Nykyään saa niin paljon ostettua puuttuvia lisäaineita purkissa. Itsekkin pitäisi kiinnnittää huomiota enemmän ruokavalioon jotta sais tarvittavia lisäaineita enemmän luonnollisesti. Herkullisen näköinen juoma!

    VastaaPoista
  2. Mä jo ajattelin, että kylläpäs tässä nyt käytiin avoimesti keskustelemaan asioiden ytimistä...siis vitamiineista juurikin :D

    VastaaPoista
  3. Ciena, mikä noista juomista? :)
    Outi, ytimistäpä hyvinkin. ;) Minulta saattaa lipsahtaa vaikka sitten tällaiset vitsku-asiat julki. ;) (tarkistaa, että varmasti kaikki kirjaimet kohdallaan, eikä kirjoitusvirhettä ja kirjaimia jää uupumaan. ;) )

    VastaaPoista
  4. Tämä vinkki talletetaan heti muistilapulle :) Vaikkei ne aftat ole vaarallisia niin on ne kyllä tosi viheliäinen vaiva.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Hei, kaunis ihminen, soisitko minulle hetkisen..
Mitä pohdit postauksesta tästä?
Entä yleensäkin blogini hedelmästä?
Jätäthän viestin lyhyen tai pohtien pitkään,
Mutta anonyymit haukut tosin eivät johtaisi mihkään!
Olkoon päiväsi sateenkaaren sävyinen, iltasi leppoisa, yösi tyyni.
Ja kun saapuu aamu uusi, jo sängyssä tuumi:
On Inspiksen Viltsu sun ystäväsi vanha taikka uusi.

Ystävyydellä kaunissieluiselle lukijalleni,
Viltsumari