80/20 Ruokavaliotyökirja

Vuosi 2017 tulee olemaan pääpainoltaan oman kehoni hyvinvoinnin vuosi. Teen lähes mitä vain, voidakseni paremmin. Kaiken sen, mihin kroppani on valmis, mihin voimavarani riittävät ja mikä ylläpitää myös henkistä hyvinvointiani. Itseasiassa henkinen hyvinvointi on osa koko kehon hyvinvointia samoin, kuin fyysinen hyvinvointi henkistä tasapainoa. Tänä vuonna ei ole selkäleikkausta edessä, eikä edellinen selkäleikkaus enää vaadi veroaan, joten nyt jos koskaan on ajateltava tulevaisuuttakin.



Olen nuoruudessani kokeillut vaikka ja mitä dieettejä. Kyllähän ne silloin toimivat, kun nuoren naisen keho poltti lähes kaiken, mitä suuhun laitoin. Mutta kun ikää tuli, alkoi aineenvaihdunta hidastua entisestään ja keho rimpuilla vastaan. Dieetti toisensa jälkeen oli hyödytön. Nyt jokainen kilo, minkä pois saan, on lähestulkoon ihme. Etenkin, jos ne vielä pysyvät poissa! Mutta minä yritän! 
En enää niinkään pikadieettien turvin, vaan pysyvää painonhallintaa ajatellen. 



Uutukainen trendidieetti 80/20 on erittäin toivottu poikkeus kaiken kieltävien ruokavalioiden joukossa, sillä se panostaa kohtuullisuuteen. Tiedäthän, kaikkea saa syödä! Herkut salliva dieetti saattaa kuitenkin kuulostaa pettävän helpolta, sillä tuloksia ei saa aikaiseksi, ellei tee riittävästi muutoksia ruokavalioon. Mitä se hyödyttäisi, jos aamupalani olisi pekonia ja munia joka aamu tai muuta epäterveellistä. 



Mia Karlsson ja ravitsemusterapeutti Marika Venäläinen kirjoittivat 80/20 ruokavaliotyökirjan, johon idea syntyi ajatuksesta; 

"mitä jos ihmiset eivät enää tekisi tiukkoja laihdutuskuureja? 
Mitä jos keskittyisimme pysyvään tasapainoon, jonka myötä myös kilotkin karisevat kuin itsestään? 
Tutkimuksissakin on nähty, että laihdutuskuurit lihottavat. Silti vuodesta toiseen uusi tai uudelleen syntynyt dieetti saa naiset kahvipöydän ääressä innostumaan. 
Joko tämä olisi se ratkaisu päästä eroon ylimääräisistä kiloista ikuisiksi ajoiksi?
Vastaus on ikävä kyllä edelleen sama kuin aina ennenkin - ei ole. 
Ratkaisu ei löydy sokerittomasta, viljattomasta, maidottomasta, vähähiilihydraattisuudesta. "



Koska olen omakohtaisestikin käynyt läpi dieetit, jotka laihduttivat, mutta samalla näännyttivät tai paino nousi heti, kun dieetti loppui, tiedän, ettei mikään pikalaihdutus ole tie onneen. Kun kuulin tästä oppaasta, joka keskittyy tasapainoiseen ja pysyvään ruokavalioon, olin heti mukana! 

Hyvä ruokavalio voi sisältää herkkuja. Karkkia, kakkuja, jäätelöä, olutta tai lasi viiniä...
80% hyvällä ruokavaliolla voi saavuttaa terveyshyötyjä. 80% hyvällä ruokavaliolla voi saada painon putoamaan. Riittää kun ruokavaliosta 80 % on järkeviä valintoja ja loput voi tehdä omien makumieltymystensä mukaan. Nyt ollaan asian ytimessä. Kirjasta löydät ohjeet tähän trendidieettiin, ruoka-ohjeita, herkku-ohjeita.. Kuvat ovat upeita värikuvia ja kirjan reseptiikasta vastaa Mari Moilanen ja sen kustantaa Readme.fi.


Kirjassa on selkeät suomenkieliset workshop-kaavakkeet, joiden avulla mietitään tulevaisuutta, tavoitteita ja työkaluja kuinka toivetila ja tulokset saavutetaan oman hyvinvointistrategiasi laatimiseksi. Ja jos tuntuu siltä, ettet tahdo kirjaan kirjoittaa, voit myös ladata itsellesi, tai koko perheelle kaavakkeet ilmaiseksi TÄÄLTÄ.

80/20 Ruokavaliotyökirja on 140 sivun paketti täynnä käytännönläheistä asiaa:
  • nälästä,
  • väsymyksestä,
  • energiasta,
  • tasapainosta,
  • mielestä,
  • armollisuudesta
  • ja monesta muusta elämäämme koskettavasta syömiseen liittyvästä aiheesta.
  • Mukaan mahtuu aitojen oikeiden ihmisten tarinoita tasapainon etsimisestä
  • sekä ruokatoimittaja Mari Moilasen kanssa yhdessä suunniteltuja hyvältä maistuvia ja varmasti tasapainoisia reseptejä.

Tämä kirja on sinulle, joka 
  • olet  jojoillut painon kanssa. 
  • olet kokeillut tiukkoja kuureja, kuitenkaan saamatta pysyvää tasapainoa . 
  • mietit mistä enemmän energiaa arkeen ja harrastamiseen. 
  • kiireiselle jolla hyvinvointiasiat tuntuvat vain painostavilta
  • joka et ole koskaan perehtynyt tasapainoisen syömisen perusteisiin, 
  • yksinkertaisesti haluat pitää itsestäsi huolta

 Minullehan yleensä ruokaoppaat ja liikunnalliset dieettioppaat ovat aivan merkityksettömiä. Tämän kirjan sisältö on kuitenkin niin poikkeuksellisen ainutlaatuista ja meille ihan tavallisille ihmisille tarkoitettua asiaa siinä missä kenelle tahansa liikkuvallekin, että en voi muuta kuin suositella!

Jos kirjaa kohtaan kiinnostus heräsi, löytyy listaa myyjistä mm  TÄÄLTÄ.

Lue lisää:
see how you eat
seehowyoueat.fi

 Lehdistönäyte: MellakkaHelsinki, Readme

Kommentit

  1. Kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa kokeilun arvoiselta jutulta.
    Ihanaa keskiviikkoa Viltsu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outi, ehdottomasti. Ei mitään hetken huuhaata. Kivaa iltaa sinullekin.

      Poista
  2. Minäkin kiinnostuin tuosta kirjasta! Minussa on vain se yksi vika, saamattomuus ja laiskuus valmistaa ruokaa ohjeiden mukaisesti! Eli jos hankkisin kirjan, niin jäisikö se sitten jonkin kaapin kätköihin käyttämättömänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minna niin minullakin on ollut tapana mutta nyt olen tehnyt päätöksen ja periksi en anna. On vain tehtävä periaatekysymys itselleen.

      Poista

Lähetä kommentti

Hei, kaunis ihminen, soisitko minulle hetkisen..
Mitä pohdit postauksesta tästä?
Entä yleensäkin blogini hedelmästä?
Jätäthän viestin lyhyen tai pohtien pitkään,
Mutta anonyymit haukut tosin eivät johtaisi mihkään!
Olkoon päiväsi sateenkaaren sävyinen, iltasi leppoisa, yösi tyyni.
Ja kun saapuu aamu uusi, jo sängyssä tuumi:
On Inspiksen Viltsu sun ystäväsi vanha taikka uusi.

Ystävyydellä kaunissieluiselle lukijalleni,
Viltsumari