Sitku-Isistä to doksi

Karantteenitehtäviin oivallinen postaus. Tämä jokaisen kannattaa tehdä nyt. Ei sitku sinulla olisi sellainen fiilis. Laitamme sinun sitku-isit to doksi. Tämä todellakin kannattaa ja tulet vielä kiittämään itseäsi, kun nyt teet, niinkuin sanon. (Kuulostaa ?käskytykselle, mikä ei ole tarkoitus.  Usko minua tämän kerran, ole kiltti).

 Otsikko kertoo mistä tässä postauksessa on kysymys ja sinäkin oivallat sen tämän postauksen luettuasi. Sitä ennen saatat ajatella, että olen tehnyt kirjoitusvirheen tai että kyseessä on jotain slangi-sanastoa.  Myöskään terrorismista (isis) tässä ei ole kyse. Postaus on tarkoitettu jokaiselle, eikä vain iseille.  Annas kun avaan tämän sinulle.


Mitä pitäisi tehdä? Milloin? 
Ihan ensimmäiseksi jätät pois kysymyksen: mitä pitäisi tehdä. Se ei ole oikea tapa tehdä tätä tehtävää. Kysy itseltäsi;  mitä minä teen seuraavaksi? 
Vastaus on: Minä luen tämän postauksen nyt ja toimin annettujen ohjeiden mukaisesti. 

Voit tehdä tämän joko kerralla ajan kanssa, tai jos olet äärettömän kiireinen, jätä paperi pöydälle kynän kanssa ja tee esim. Vuorokauden aikana. Kirjoita siinä tapauksessa sitä mukaa, kun mieleen tulee asioita. Sinulla on oltava määräaika, mihin mennessä tehtävä on tehty.  Itse suosittelen kuitenkin tekemään kerralla alusta loppuun, ettei tästä tule asia, jonka teet sitten kun muistat. (Eli et koskaan). Kysynkin siis teethän tämän nyt? 
Jos vastaat kyllä, onnittelut! Olet ottanut askeleen parempaan suuntaan elämäsi hallinnassa. Sen sijaan, jos vastasit EI, esitän toisen kysymyksen, johon vastaat rehellisesti itsellesi: Ovatko syysi jättää tekemättä aivan todella oikeita syitä vai yritätkö päästä helpolla, aikaa on, muttei huvita tai jokin muu tekosyy? Kysyn uudestaan: teethän tämän nyt!? 


Näitä tarvitset: 

Toivon ihan ensin, että otat reilun kokoisen tyhjän kirjoituspaperipalan, a4- sivu on oikein hyvä tai vihko. Ota myös toimiva kuulakärkikynä tai lyijykynä. Jos otat lyijärin, muita myös roskis ja teroitin tai lisälyijyt. (jottei homma jää tekemättä katkenneen lyijyn vuoksi). Sitten voimme aloittaa.

Miten päätös eroaa sitku-Isistä?

Päättäessäsi tehdä jotain, käytät ilmaisua Minun pitää ja Minä teen . Et jatka lausetta millään sitten kun-muodolla tai epämääräisellä ajan määreellä. Lause on ytimekäs Minä teen tämän ruokatunnin jälkeen heti. Olen päättänyt tehdä tämän tulevana maanantaina.

Sekä sitku- että -isi muodot ovat häilyviä etkä lupaa edes itsellesi yhtikäs mitään. Asiat kuitenkin ovat mielessäsi kypsymässä ja odottavat vaan poimimista. Esimerkiksi minun pitäisi. Teen sitku. Myös päivän sanomissansa voi olla sitku mukana. Joojoo, huomenna... On varmaankin tuttu lause monille. Siksi täytyy olla tarkka siinä, että asia todellakin tulee tehtyä huomenna. Joojoo, teen huomenna klo 14.30. Laitan hälyn puhelimeen. 




Mitä minun pitää tehdä?

Kirjoita ihan kaikki pitäisi-asiat paperille asia kerrallaan allekain. Samoin kaikki ne, mitä olet ajatellut tehdä sitten joskus eli sitku. Ole rehellinen! Lista on sinua varten, eikä sitä ole tarkoitus jakaa missään muille.  Annan sinulle esimerkkejä, jotta pääset alkuun siinä, mitä tarkoitan.  Tässä 10 esimerkkiä. Älä kopioi näitä, ellei niistä joku oikeasti ole sinun sitku-isi-listallasi: 
  1. Minun pitäisi käydä kaupassa, sitku huvittaa
  2. Minun pitäisi imuroida. En vaan jaksais
  3. Minun pitäisi siivota vaatekaapit
  4. Lähden matkalle sitku jään eläkkeelle
  5. Aloitan karkkilakon ehkä maanantaina tai sitku entiset karkit syöty
  6. Minun pitäisi soittaa Helgalle joskus ku on aikaa
  7. Haluisin aloittaa maalaamisen sitku lapset on isoja
  8. Voisin ihan hyvin kirjoittaa kirjeenkin joskus
  9. Saattaisin hyvinkin käydä Tallinnassa joku kerta 
  10. Sitku saan aikaiseksi, opettelen sukan kantapään teon
Huomaatko? Kaikissa on sitku tai -isi muoto. Tähän samaan voisin muuten luetella myös mutku-selittelyt, mutta  ne eivät ole aivan yhtä yksiselitteisiä. Esim. Juoksisin marathonin, mutku olen pyörätuolissa. Jos tunnistat omat mutkusi, joiden selitykset ovat silkkaa itsepetosta tai asian siirtämistä hamaan tulevaisuuteen, voit toki kirjoittaa listaan myös ne.
Esim. Voisin kommentoida tuota blogipäivitystä, mutku ei just nyt huvita. ;)
Milloin sitten huvittaa? Yksi kommentti on pieni maksu siitä tekstistä, minkä joku toinen sinua varten kirjoitti. Enkä nyt tarkoita yksistään Inspistä. 


Miltä edelliset esimerkit kuulostavat päätöksinä? 

  1. Minun pitää käydä kaupassa tai minä käyn kaupassa.
  2. Minä imuroin tämän jälkeen
  3. Minä siivoan vaatekaapin nyt
  4. Lähden matkalle heti, kun rahat on kasassa. Aloitan säästämisen välittömästi. Suunnitelmani on tämä..
  5. Karkkilakko alkaa N.Y.T NYT! Saat syödä nämä loput. 
  6. Minäpä soitan Helgalle nyt samoin tein
  7.  Ilmoittaudun  maalauskurssille elokuussa, kun paikkoja on taas tarjolla. Merkkaan kalenteriin  päiväyksen muistiin heti. Kas näin. Prosessi on nyt käynnissä asian alkuun saattamiseksi. 
  8.  Nyt kyllä istun alas ja kirjoitan kirjeen, jota olen jahkaillut. "Hei ystäväni, vihdoin pääsin kirjeen alkuun.."
  9. Onneksi säästössä on rahaa. Varaankin matkan meille Tallinnaan nyt heti. 
  10. Kas näin. NYT on ohje edessä ja puikot ja langat kädessä. Tästä alkaa kantapään opettelu. 
Lisäksi kaksi mutku-esimerkkiäni: 

  • En valitettavasti voi osallistua marathoniin, koska olen pyörätuolissa, mutta selvitän nyt heti, onko vastaavaa kelaaville ja voinhan yrittää myös omaa kelaamis ennätystä itsenäisesti. Pyydänkin heti apujoukkoja suunnitteluun mukaan.  
  • Minuutti on lyhyt aika, joten jätän viestin nyt heti. Se ei niin suuri vaiva minulle ole, mutta tuolle kirjoittajalle se on suuri ilo. ;)

Nyt on sinun vuorosi muokata sitkuistasi päätös-lista. Voit vaikka vetää isit ja mutkut yli. Tämä on vielä luonnosvaihetta.


Miten sitku-mutku-isit saadaan tehtyä To doksi ja mikä on to do? 

Nyt kun hallitsemme sitku-isi- muotojen kääntämisen päätökseksi, voimme alkaa to do-listan teon. To do on englantia ja tarkoittaa TEHDÄ. Eli kyseessä on tehtävälista.

Sinulla on nyt lista niistä asioista, jotka tulisi tehdä, mutta... Ne olet muuttanut päätöksiksi. Nyt nämä päätökset puhtaaksikirjoitetaan tehtävälistan eli to do-listan muotoon, jolloin ne ovat sinulla valmiina päätöksenä ja aikataulutettuina. Voit tehdä sinulle parhaiten sopivaan muotoon lopullisen listan. Paperille, planneriin, kalenteriin , kännykän sovellukseen, ...
Eli siis kuinka?
 Annan esimerkin.

Ellinoora on miettinyt kauan vaatekaapin järjestämistä, mutku,sitku ja -isi. Nyt Ellinoora on tehnyt päätöksen, että hän siivoaa kaapin huomenna vapaapäivän aikana kaupassa käynnin jälkeen. Niinpä Ellinoora kirjoittaa to do- eli tehtävälistan huomiseksi. Tässä on hänen listansa kuvana.


Nyt sinäkin voit tehdä oman listasi samalla tavalla ja huomioiden ajankäytön myös.

Noniin. Siinä se. Yksi luettu postaus, hieman ajatustyötä ja pikkuisen kirjoittamista ja sinulla on homma hanskassa,  eikä hanskat jää enää lojumaan penkille tai tipu lattialle ja jää unohduksiin! Hienoa! Jatka samaan malliin!

Kommentit

Mä olen sitkutellut yhden kaapin siivousta. Ehkäpä nyt voisi vaan sen siivota :)
Nyt ihan ensimmäiseksi jätät pois etuliitteen EHKÄPÄ ja isi-muiden, VOISI. Ne nimittäin antavat edelleen sinulle luvan siirtää siivousta sitkuun. Isittelyn sijaan sanot: nyt minä siivoan vihdoin sen. ;)
Konditoinaalista tekisit imperatiiviin tee on minun kielioppi tänään parin rästissä olevan kotityön suhteen :) Oli kipristävän hauska tousinaan arjen kipukohtien nipistelypostaus! Kiitos <3 Hyvää pääsiäistä sinulle ja läheisillesi <3
Nipsis vain, hellästi. Ei kipua tehden ainakaan kovasti. Ja sitten hommiin! :D